Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Кваліфікований дитячий невролог при первинному зверненні до нього робить загальний огляд, який включає в себе: оцінку фізичного розвитку, наявності вад розвитку та стигм (зовнішні ознаки генетичних порушень), оцінку психічного розвитку на момент огляду, проводити детальний збір анамнезу (чі були неврологічні порушення у сім'ї і близьких родичів раніше, інші хронічні захворювання, невиношування вагітності, як протікали вагітність, пологи, післяпологовий період, як дитина поводиться, чи є скарги у батьків).

Для оцінки неврологічного статусу невролог визначає симетричність і наявність сухожильних і переостальних рефлексів, стан черепно-мозкових нервів, чутливість, а також наявність характерних рефлексів для новонароджених, які з'являються і згасають у певні періоди життя новонародженого, що дає змогу зробити висновок щодо правильності його розвитку.

Які це рефлекси ?

Рефлекс Моро

Рефлекс Моро - реакція переляку, яка полягає у відведенні рук, розгинанні ніг і подальшому згинанні стегон. Рефлекс існує у всіх здорових доношених новонароджених. Рефлекс Моро свідчить про симетричність функціонування нервової системи, збереження спинного мозку і нижніх відділів стовбура мозку. Рефлекс Моро зазвичай згасає у віці 4-5 міс.

Асиметричний шийний тонічний рефлекс

Асиметричний шийний тонічний рефлекс спостерігається у новонародженого, який лежить на спині, поворотом голови в бік. Це викликає розгинання руки в бік, до якої повернена голова, в той час як на протилежній стороні рука згинається (так звана поза фехтувальника). Він зазвичай добре виражений на 2-3-му тижні після народження і зникає протягом першого року життя.

Перехресний адукторний рефлекс та інші пірамідні симптоми

Перехресний адукторний рефлекс полягає у двосторонньому скороченні м'язів, що приводять стегно, при викликанні колінного рефлексу на будь-якому боці. Цей рефлекс зазвичай зникає до 7-8-го місяця життя.

Хапальний рефлекс

Хапальний рефлекс виражений із народження і зникає на 4-5-му місяці життя, змінюючись довільним стисканням предмета, зверненого один до одного бічними поверхнями великого і вказівного пальців. Нормальне довільне хапання предмета (подушечками великого і вказівного пальців) формується до 9-15 міс., що вважають значимою ознакою нормального розвитку коркової моторики. Навіть у новонародженого долоня перебуває відкритою приблизно 50% часу. Якщо долоня не розкривається повністю віком до 3 міс., коли дитина починає досліджувати навколишнє середовище, слід запідозрити ураження нервової системи.

Рефлекс опори і автоматичної ходи

Рефлекси опори і автоматичної ходи виражені з народження і зазвичай зберігаються до 2 міс. Ці рефлекси виникають, ставлячи дитини ступнями на пласку поверхню, при цьому новонароджений розгинає тулуб і «стоїть» на напівзігнутих ногах, а при невеликому нахилі вперед починає по черзі робити ногами крокові рухи, імітуючи ходу.

Парашутний рефлекс

Рефлекс викликають, швидко опускаючи вниз дитину, що знаходиться в горизонтальному положенні, внаслідок чого вона витягує руки вперед, аби запобігти падінню; це нормальна підтримуюча реакція. Вона яскраво виражена в віці 6-7 міс. Дослідження цього рефлексу дає змогу легко оцінити руховий розвиток верхніх кінцівок. Асиметрія рефлексу - можливий ранній симптом ураження нервової системи.

Рефлекс Ландау

Рухова реакція дитини у горизонтальному положенні (спиною догори), дає змогу оцінити як дитина контролює положення голови і моторних функцій: у віці 4 міс. вона тримає голову горизонтально, паралельно підлозі й вигинає спину дугою.

Використання рук

Відкрита кисть руки - сприятлива ознака нормального розвитку кіркових рухових функцій. Дитина починає хапати предмети всією кистю руки у віці 4-5 міс., перекладати предмети з руки в руку - в 8-9 міс. Сильне домінування (переважне використання) однієї з рук у віці до 1 року зазвичай свідчить про наявність патології.

Рефлекс Бабінського

Рефлекс Бабінського (перерозгинання великого пальця стопи при подразненні підошви) існує з народження і вважається нормальним доти, доки дитина не почне стояти. Рефлекс може зберігатися протягом 1-го року життя.

Загальне дослідження

Дві найбільш достовірні ознаки нормального психічного розвитку дитини грудного віку - рання поява здатності правильно брати предмети [подушечками великого і вказівного або середнього пальців] і раннє формування мови. Правильне хапання предметів пальцями формується до 9-15 міс. Поява однієї ознаки вважають достатнім доказом збереження нервової системи дитини. Аналогічна поява мовних навичок віком до 1 року свідчить про нормальний психічний розвиток дитини. Проте і деякі нормальні діти починають говорити лише у віці 3-4 років. Для оцінки основних етапів розвитку дитини добре підходить Денверський тест розвитку. Даний тест дає змогу у відсотках оцінити ступінь розвитку грубої і тонкої моторики, мовлення, а також особистісних і соціальних контактів, що співвідносяться з віковими періодами в 1 рік. Денверський тест розвитку не призначений для оцінки інтелекту. Точна оцінка інтелектуальних функцій можлива у дітей старше 4-5 років за допомогою формалізованого психометричного обстеження. Хоча тести на когнітивні функції такі, як шкала Бейлі для грудних дітей, і дають змогу отримати деякі дані про нормальний розвиток, їх результати погано корелюють зі стандартизованими тестами на інтелект, що застосовуються у дітей 4-5 років і старше.

Нижче представлені основні етапи розвитку дітей перших 2 років життя.

■ 1-3 міс.: самостійно усміхаються.

■ 6-8 тижнів: усміхаються у відповідь на усмішку дорослих.

■ 4-6 міс.: простягають руку до предметів.

■ 12-16 тижнів: стежать очима за предметом в діапазоні 180°.

■ 9-15 міс.: починають пити з чашки, формується правильне тримання предмета пальцями.

■ 6 міс.: белькочуть, імітують слова.

■ 15-18 міс.: комбінують слова.

■ 2-й рік життя: формується здатність розрізняти кольори.

■ 2-6 міс.: можуть стояти (утримувати масу тіла) з підтримкою.

■ 7-10 міс.: самостійно сидять.

■ 9-11 міс.: можуть стояти без підтримки.

■ 9-18 міс.: починають самостійно ходити.

Про стани когнітивних функцій більш старшої дитини інформацію можна отримати в школі, шляхом анкетування вчителів або за допомогою групових тестів таких, як тест Отіса-Леннона. Використання подібних тестів під час навчання в школі дає змогу проводити порівняльну оцінку з певними віковими групами. Аналіз табелів шкільної успішності дозволяє не лише отримати інформацію щодо навчальних навичок, а й вивчити безліч інших аспектів, що стосуються поведінкової мотивації, уваги і старанності (відвідуваності). Аби найкраще оцінити специфічні інтелектуальні функції, можна вдатися до допомоги професійного психолога.

У медичному центрі «Інсайт Медікал» досвідчений дитячий невролог оцінить стан розвитку нервової системи і психіки Вашого малюка. Дасть відповідь на всі хвилюючі Вас питання, запропонує оптимальні шляхи вирішення проблем, що склалися, і якщо потрібно призначить додаткові методи дослідження, кваліфіковану схему лікування. У нашому медичному центрі також надають допомогу досвідчений логопед, дитячий психолог, дитячий масажист, педіатр. А також консультують дитячий кардіолог, ендокринолог, гастроентеролог, ортопед, ЛОР.

Наші фахівці високого рівня кваліфікації завжди готові прийти на допомогу, аби Ваш малюк ріс міцним і здоровим.