Рейтинг користувача: 0 / 5

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Лікувальний масаж та гімнастика в ранньому дитинстві

Рухова активність у дітей раннього віку є потужним чинником, що сприяє правильному розвитку дитини. Створення фізіологічно обґрунтованих методик проведення гімнастики та масажу в ранньому віці засноване на знанні стану і розвитку скелетної мускулатури у дітей.

У перші 3 міс. життя спостерігається різкий гіпертонус згиначів верхніх і нижніх кінцівок, але поступово наростає урівноваження їх м'язами-антагоністами. Гімнастика і масаж сприяють розвитку розгиначів і розслабленню м'язів.

Слід стимулювати самостійні рухи дитини, пов'язані з розгинанням. Це можливо при використанні вроджених рефлексів у дітей. До числа таких рефлексів належать ряд харчових (ссання, ковтання, слиновиділення); захисно-оборонних, як, наприклад, поворот або піднімання голови з положення на животі у дитини у перші тижні життя; судинних; ряд рефлексів положення (пози) і розташування частин або рефлекси рівноваги (лабіринтові, шийні). У дітей до 2-3 міс. є рефлекс ніг (феномен повзання), він належить до шкірних рефлексів. У цих рефлексах подразником є дотик до шкіри, а відповідна реакція виражається скороченням відповідних м'язів. У першому випадку (феномен повзання) - розгиначів м'язів, при спинному рефлексі Таланту - розгиначів хребта. У перші місяці життя доцільно використовувати тільки рефлекси, пов'язані з розгинанням, аби уникнути посилення згиначів, тонус яких і без того переважає.

У віці 5-6 міс. діти можуть сидіти без підтримки. До 7-го місяця хребет випрямляється і дитина сидячи вільно маніпулює руками, добре утримуючи положення тіла. У віці 8-10 міс. дитина стоїть ще не стійко, особливо при поштовхах із боку в бік.

Методика лікувального масажу і гімнастики у віці від 1'/2 до 3 міс

Загальні фізіологічні передумови. Оскільки у дітей цього віку різко виражений гіпертонус згиначів кінцівок, зусилля масажиста мають бути спрямовані на розслаблення цих м'язів.

Активні рухи проводяться з урахуванням вроджених рефлексів, головним чином шкірно-м'язових і захисних.

З вроджених рефлексів необхідно звернути увагу на розгинання, уникаючи рухів м'язів-згиначів.

Дітям цього віку необхідно приділяти увагу розслабленню згиначів, використовуючи погладжування.

Послідовність виконання процедури: 1) масаж рук (погладжування); 2) масаж ніг (погладжування); 3) викладання на живіт; 4) масаж спини (погладжування); 5) масаж живота (погладжування); 6) масаж стоп (розтирання); 7) вправи для стоп (рухи рефлекторні); 8) розгинання хребта (рефлекторне) в положенні на боці, то на правому, то на лівому; 9) викладання на живіт; 10) рефлекторне повзання.

Дитина при виконанні процедури лежить на спині.

Методичні вказівки: дитина має щодня приймати теплу ванну, в неї потрібно постійно викликати позитивні емоції під час процедури, спілкування.

Лікувальний масаж і гімнастика у віці від 3 до 4 місяців

При нормальному розвитку у дитини цього віку зникає фізіологічний гіпертонус згиначів рук, але ще можуть залишитися явища гіпертонусу м'язів ніг.

У цьому віці можна починати проводити пасивні рухи для рук.

У віці 3-4 міс. у зв'язку зі зміцненням шийних м'язів проявляються вроджені рефлекси положення.

На нижніх кінцівках застосовують погладжування для розслаблення згиначів, де є гіпертонус.

Якщо у дитини з'являються перші спроби до зміни положення тіла - перевертатися зі спини на живіт, то йому слід допомагати.

У 3 міс. зникає феномен повзання і можна застосовувати вправи для нижніх кінцівок.

Процедура проводиться в наступній послідовності: 1) масаж рук; 2) охоплюючи рухи руками (пасивна вправа); 3) масаж ніг (погладжування, розтирання, розминання); 4) поворот на живіт вправо (рефлекторний рух); 5) масаж спини (погладжування, розтирання, розминання); 6) рефлекторні рухи головою назад у положенні на животі; 7) масаж живота (погладжування); 8) масаж стоп (розтирання, поплескування); 9) вправи для стоп (рефлекторні); 10) вібраційний масаж всієї грудної клітини; 11) пасивна вправа для рук і ніг на згинання та розгинання; 12) поворот на живіт вліво.

Положення дитини для всіх прийомів - лежачи.

Методичні вказівки: сприяти повному врівноваженню згиначів і розгиначів кінцівок, першим навичкам зі зміни положення тіла; забезпечити умови для розвитку вмілості рук, підвішуючи на висоті витягнутих рук різні іграшки, предмети для їх хапання.

Лікувальний масаж і гімнастика у віці 4-6 місяців

У віці від 4 до 5 міс. у дитини відбувається врівноваження згиначів і розгиначів нижніх кінцівок, тому необхідно вводити пасивні рухи для нижніх кінцівок.

Зміцнення передніх шийних м'язів до 4 міс. відбувається завдяки вправам на основі харчового рефлексу з поворотами і підніманням голови дитини. В цьому віковому періоді можна вводити активні вправи на зміну положення тіла (з положення лежачи в положення сидячи) з підтримкою за руки.

Виконуючи вправи, необхідно підтримувати ритмічність рухів під рахунок - вголос (раз, два, три, чотири).

Обов'язковим є масаж нижніх кінцівок, спини, живота і стоп, масаж верхніх кінцівок за наявності часу (рис. 159, 160).

massaj-159

Рис. 159. Відведення рук в сторони і схрещування їх на грудях.

massaj-160

Рис. 160. Рухи по колу руками.

Послідовність проведення процедури: 1) обхвачувальні рухи руками, пасивні рухи схрещені перед грудьми; 2) масаж ніг; 3) імітація велосипедних рухів, «ковзальні кроки» по поверхні столу; 4) поворот зі спини на живіт вправо, масаж спини (всі прийоми); 5) «паріння» у положенні на животі (рух рефлекторний); 6) масаж живота (погладжування за годинниковою стрілкою, по ходу косих м'язів живота); 7) підведення верхньої частини тіла дитини з положення лежачи на спині при підтримці за обидві відведені в сторони руки; 8) масаж стоп (рефлекторні рухи); 9) згинання і розгинання рук («бокс»); 10) згинання та розгинання ніг разом і по черзі; 11) вправа рефлекторнв на спині, «політ»; 12) масаж грудної клітини (акцент на міжреберні проміжки); 13) поворот зі спини на живіт вліво (рис. 161 - 163).

massaj-161

Рис. 161. Згинання і розгинання рук поперемінно.

massaj-162

Рис. 162. Згинання та розгинання ніг разом.

massaj-163

Рис. 163. Згинання і розгинання ніг поперемінно.

massaj-164

Рис. 164. Рефлекторна вправа для стоп.

Методичні вказівки. Дитина лежить. Основне завдання - подальше виховання ручної вправності, зміна положення тіла з поворотами; підготовка до повзання при викладанні на живіт слід подавати ритмічні звукові сигнали для розвитку слуху; рух по середній лінії стопи від точки юн-цюань до п'яти, між II-III пальцями стопи по підошві (рис. 164). Застосовувати послескуючи рухи II-III пальцями по всій поверхні стопи; на тильній стороні натискати на точку пу-шень, по зовнішньому боку стопи.

МЕТОДИКА МАСАЖУ І ГІМНАСТИКИ У ВІЦІ 6-10 міс.

В даному періоді можна вводити вправи як для дрібних м'язів кисті, так і для великих м'язів кінцівок, більш складні по координації руху. Дитина здатна більш тривало утримувати тіло в певних позах, сидіти без опори, стояти з опорою, повзати. У цьому періоді у дитини розвивається розуміння мови, чому необхідно сприяти.

Слід широко використовувати умовні сигнали, мовні інструкції (сиди, подай, візьми, дай, тримай міцно), всі сигнали проводити на базі безумовних рефлексів.

Поділитися: